Δευτέρα 30 Μαΐου 2016

Cloud και IoT οι πιο δυσνόητοι τεχνολογικοί όροι στην Ελλάδα




Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η τεχνολογία μπορεί να μας καταπλήξει με μοναδικές εμπειρίες: συσκευές εικονικής πραγματικότητας, αυτοκίνητα χωρίς οδηγό, έξυπνα ψυγεία.


H νέα έρευνα από τη Samsung Electronics αποκαλύπτει πως, παρόλο που ο ρυθμός της καινοτομίας επιταχύνει, οι Ευρωπαίοι δίνουν αγώνα για να συμβαδίσουν με τη γλώσσα της τεχνολογίας, που αλλάζει διαρκώς. Η μελέτη αυτή δείχνει ότι, ενώ ο ενθουσιασμός σχετικά με την τεχνολογία αυξάνεται, η βιομηχανία αντιμετωπίζει τον αυξανόμενο κίνδυνο του να αφήσει πίσω τους καταναλωτές με μια συγκεχυμένη τεχνολογική ορολογία.

Οι Έλληνες αγκαλιάζουν την ψηφιακή επανάσταση όπως ποτέ πριν, με το 58% να αποκαλύπτει ότι χρησιμοποιεί την τεχνολογία πολύ περισσότερο από ότι πριν από δύο χρόνια και το 17% να παραδέχεται ότι δεν θα μπορούσε να ζήσει χωρίς αυτήν. Τα ποσοστά αυτά για την Ευρώπη είναι 52% και 13% αντιστοίχως.

Περισσότεροι από τους μισούς στους 10.000 ερωτηθέντες σε όλη την Ευρώπη –ανάμεσα τους και η Ελλάδα– είναι ενθουσιασμένοι με τις τελευταίες καινοτομίες, όπως το Cloud ή το Internet of Things, αλλά σχεδόν τα τρία τέταρτα (72%) παραδέχτηκαν ότι συχνά προσποιούνται ότι ξέρουν τι σημαίνουν πραγματικά οι πιο πρόσφατοι τεχνολογικοί όροι. Συγκεκριμένα στην Ελλάδα αυτό το ποσοστό αγγίζει το 80%.

Επιπροσθέτως, προκύπτει ότι η συγκεχυμένη τεχνολογική ορολογία οδήγησε το 31% των Ελλήνων στο να μην χρησιμοποιήσει στην πλήρη δυναμική του ένα τεχνολογικό προϊόν σε σύγκριση με το 23% του μέσου όρου στην Ευρώπη. Το 39% των Ελλήνων δήλωσε ότι είχε τουλάχιστον ένα τεχνολογικό προϊόν, το οποίο ήταν πιο προηγμένο από ότι χρειάζονταν, σε σύγκριση με το αντίστοιχο 43% των Ευρωπαίων. Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι το 11% των Ευρωπαίων αισθάνεται ότι η τεχνολογία τους έχει αφήσει πίσω.

Η έρευνα διεξήχθη από τη Samsung Electronics Europe σε περισσότερους από 10.000 Ευρωπαίους σε 18 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, για να διερευνήσει πώς η σχέση μας με την τεχνολογία αλλάζει, καθώς αυτή εξελίσσεται. Σε απάντηση προς την έρευνα, η Samsung Europe έχει δημιουργήσει ένα εύχρηστο γλωσσάρι «Τον Απλό Οδηγό Τεχνολογίας» για να εξηγήσει τι σημαίνουν οι πιο πρόσφατοι όροι και πώς βοηθούν τη ζωή μας.



Πανευρωπαϊκά για να εξασφαλίσει ότι οι μελλοντικές γενιές θα είναι εξοικειωμένες με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, η Samsung συνεργάζεται με σχολεία και πανεπιστήμια, προκειμένου να διευκολύνει την προηγμένη εκμάθηση ψηφιακών δεξιοτήτων μέσα από δύο βασικά προγράμματα: τις Ψηφιακές Τάξεις και τα Ινστιτούτα Τεχνολογίας. Στόχος της Samsung είναι να εκπαιδεύσει 400.000 νέους σε όλη την Ευρώπη έως το 2020, δεσμευόμενη ως μέρος του Grand Coalition for Digital Jobs της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Μέχρι στιγμής, η Samsung έχει δημιουργήσει πάνω από 600 Ψηφιακές Τάξεις, 48 Ινστιτούτα Τεχνολογίας και έχει ωφελήσει περισσότερους από 100.000 νέους.

Οι Ευρωπαίοι λατρεύουν τα emojis

Ενώ η γλώσσα της τεχνολογίας αναπτύσσεται, το ίδιο συμβαίνει και με τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος επιλέγει να εκφράσει τον εαυτό του με οπτικά μέσα. Τα emojis θεωρούνται ως μία νέα παγκόσμια γλώσσα, ωστόσο η μελέτη της Samsung βρήκε πως πολλοί άνθρωποι δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα, όσον αφορά στο τι πραγματικά είναι αυτοί οι νέοι χαρακτήρες. Το 18% των Ελλήνων προσποιήθηκαν ότι γνωρίζουν τι πραγματικά σημαίνουν τα emojis σε σύγκριση με το 13% των Ευρωπαίων.

Οι πιο χρήσιμες εφαρμογές

Η έρευνα επίσης εξέτασε ποιες εφαρμογές βρίσκουν περισσότερο χρήσιμες οι Ευρωπαίοι. Αποκαλύφθηκε πως οι εφαρμογές με χάρτες έχουν το μεγαλύτερο αντίκτυπο, με την έννοια ότι έκαναν τη ζωή τους ευκολότερη – πράγμα που ανέφερε το 66%. Ακολουθούν οι εφαρμογές για τον καιρό (56%) και οι εφαρμογές για την κάμερα του κινητού (51%). Αντίστοιχα οι ίδιες εφαρμογές ενδιαφέρουν περισσότερο και τους Έλληνες.

Επιπλέον ενδιαφέροντα πορίσματα της έρευνας για την Ελλάδα

Σύμφωνα με την έρευνα, το 83% των Ελλήνων διαθέτει smartphone και το 53% διαθέτει tablet, συμβαδίζοντας με το αντίστοιχο ποσοστό του μέσου όρου της Ευρώπης (83% των Ευρωπαίων διαθέτουν smartphone και 50% διαθέτουν tablet). Επιπλέον, οι δύο πιο συχνοί λόγοι για τους οποίους οι Έλληνες προσποιούνται για τις γνώσεις τους στην τεχνολογία είναι για να μην φανούν ανόητοι ή αδαείς μπροστά στους συνάδελφούς τους (23%) ή στους φίλους τους και τον σύντροφό τους (21%). Η γνώμη του περίγυρου φαίνεται να απασχολεί λιγότερο τους Ευρωπαίους, καθώς τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 18% και 14%.

Πέμπτη 26 Μαΐου 2016

Ο κανόνας «3-6-9-12» για τα παιδιά και την οθόνη




Ο Serge Tisseron είναι γάλλος ψυχαναλυτής-ψυχίατρος, από τους πιο γνωστούς στη χώρα του. Δίνει κατευθύνσεις έρευνας στο πανεπιστήμιο University Paris 7 Denis Diderot. Μελετά τις σχέσεις των νέων με τις νέες τεχνολογίες, τις παρανοήσεις ανάμεσα στους ενήλικες και την επόμενη γενιά, και τις επιπτώσεις της τεχνολογίας της πληροφορίας στους νέους ανθρώπους. Το 2008 ανέπτυξε τον κανόνα «3-6-9-12», που σημαίνει, «όχι τηλεόραση πριν από τα τρία χρόνια, όχι παιχνίδια σε κονσόλα πριν από τα έξι, καθόλου internet πριν από τα εννέα χρόνια, και καθόλου κοινωνικά μέσα πριν από τα 12». Το 2011 η Γαλλική Ένωση Παιδιάτρων αποδέχτηκε την πρόταση.

Ο ίδιος λέει ότι ανέπτυξε τον κανόνα με σκοπό να ανοίξει τη δημόσια συζήτηση για τις οθόνες. Επικοινωνήσαμε με τον Serge Tisseron για να μας εξηγήσει την άποψή του για μια σχέση που γεμίζει ερωτήματα τους γονείς: τη σχέση παιδιού-οθόνης.



-Ο κανόνας σας του «3-6-9-12», λέει,  «καθόλου τηλεόραση πριν την ηλικία των τριών». Γιατί αυτό;

Όλες οι έρευνες που έχουν γίνει για τα μικρά παιδιά  και την τηλεόραση έχουν δείξει ότι η τηλεόραση δεν ωφελεί τα παιδιά πριν από την ηλικία των τριών. Φυσικά, ένας γονιός μπορεί να παρακολουθεί ένα πρόγραμμα για δέκα λεπτά μαζί με ένα μικρό παιδί, αν αυτή είναι μια ευκαιρία να περάσουν κάποιο ποιοτικό χρόνο μαζί. Όμως, πριν από από την ηλικία των τριών, είναι η σχέση που έχει σημασία, όχι η οθόνη. Το πρόβλημα είναι ότι συνήθως η τηλεόραση μένει ανοιχτή μόνιμα, και τα μικρά παιδιά ζουν με αυτή. Αλλά η έρευνα έχει δείξει ότι αυτό βλάπτει την ανάπτυξή τους. Τα μωρά έχουν πράγματι την ανάγκη να διαμορφώσουν τις ικανότητες προσοχής και συγκέντρωσης, και δε μπορούν να το κάνουν σε ένα περιβάλλον θορυβώδες όπως αυτό που δημιουργεί η τηλεόραση.

Το ραδιόφωνο είναι λιγότερο ενοχλητικό για αυτά, επειδή εναλλάσσει συζητήσεις και αρμονικές μουσικές. Η τηλεόραση, όμως, είναι γεμάτη από βίαιους θορύβους τους οποίους τα μωρά δε μπορούν να καταλάβουν, και οι οποίοι τα εμποδίζουν να μάθουν να συγκεντρώνονται. Οι γονείς έχουν την τάση να υποτιμούν το πόσο σοβαρές είναι οι συνέπειες  των ψηφιακών εργαλείων στο μικρό παιδί, και να υπερεκτιμούν τη βαρύτητα των προβλημάτων που προκαλούνται από τη χρήση των ίδιων ψηφιακών εργαλείων στην εφηβεία, ενώ πρόκειται γενικά  για την περίοδο κατά την οποία αποκτώνται αυτόματα αντανακλαστικά που είναι απαραίτητα για τη χρήση τους.

-Στις μέρες μας, με τους γονείς να δουλεύουν σκληρά -και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες χωρίς υποστηρικτικές κοινωνικές δομές –  πόσο εύκολο είναι για αυτούς να βρουν εναλλακτικές που θα κρατήσουν τα παιδιά μακριά από το να παίζουν βιντεοπαιχνίδια πριν από τα έξι τους, όπως προτείνετε;

Ο κανόνας «3-6-9-12

Όχι τηλεόραση πριν από τα 3 χρόνια.
Όχι παιχνίδια σε κονσόλα πριν από τα 6.
Όχι internet πριν από τα 9.
Όχι social media πριν από τα 12.

Ο κανόνας 3-6-9-12 που έχω προτείνει για να ορίσω τις ηλικίες των τριών, έξι, εννιά και δώδεκα, προτείνει στους γονείς να μη δίνουν στο παιδί ένα προσωπικό tablet ή μία προσωπική κονσόλα παιχνιδιού πριν από τα έξι χρόνια του. Μπορεί να παίζει με αυτές τις συσκευές, αλλά είναι προτιμότερο να χρησιμοποιούνται ως οικογενειακές συσκευές. Η πραγματικότητα επιβεβαιώνει ότι μόλις το παιδί γίνει ιδιοκτήτης των συσκευών αυτών, η χρήση τους γίνεται ανεξέλεγκτη.

Επιπλέον, είναι καλύτερα να αποφεύγουμε να χρησιμοποιούμε αυτές τις συσκευές για να ηρεμήσουμε το παιδί, ή το βράδυ πριν κοιμηθεί, επειδή οι φωτεινές πηγές οι οποίες χρησιμοποιούνται διαταράσσουν τους ρυθμούς του ύπνου.

-Λέτε, επίσης, «όχι internet χωρίς επίβλεψη πριν από τα εννιά χρόνια». Αυτό σημαίνει ούτε παιχνίδια στο διαδίκτυο;

Από την ηλικία των εννιά και μετά, η πρόσβαση στο διαδίκτυο είναι ένα δικαίωμα. Αλλά είναι προτιμότερο τα παιδιά να παίρνουν συμβουλές και υποστήριξη. Κανείς δεν ξέρει ποτέ τι μπορεί να βρουν πληκτρολογώντας μια λέξη κλειδί. Ούτε τα κινούμενα σχέδια που βρίσκουμε στο internet είναι πάντα ασφαλή. Κάποια έχουν δεχτεί  hacking. Ξεκινούν σαν ένα κινούμενο σχέδιο, αλλά συνεχίζουν προωθώντας ναρκωτικά, ή δείχνουν πορνογραφικές εικόνες, και τελειώνουν σαν κινούμενο σχέδιο.

Και οι πλατφόρμες των δωρεάν παιχνιδιών στο διαδίκτυο είναι πιθανό να περιέχουν πολλές διαφημίσεις για τα παιχνίδια τα οποία ξεκινούν δωρεάν, αλλά στη συνέχεια πρέπει γρήγορα να πληρώσεις αν θέλεις να γίνει το παιχνίδι ενδιαφέρον.

-Όταν λέτε «internet με επίβλεψη», τι ακριβώς εννοείτε; Ο γονιός πρέπει να μένει με το παιδί όλη την ώρα, ή απλώς να τσεκάρει τι γίνεται ανά διαστήματα;

«Internet με συνοδεία» δε σημαίνει να στεκόμαστε πίσω από το παιδί κάθε φορά που μπαίνει στο ίντερνετ, ούτε να παρακολουθούμε καθετί που κάνει, κοιτάζοντας το ιστορικό. Διαδίκτυο με επίβλεψη, σημαίνει δύο πράγματα. Το πρώτο είναι να προετοιμάσουμε το παιδί. Μεταξύ 6 και 9 χρόνων, πρέπει να του εξηγήσουμε τους τρεις βασικούς κανόνες του internet.




-Ό, τι τοποθετείς εκεί μπορεί να γίνει «δημόσιο
-Ό, τι τοποθετείς εκεί θα μείνει για πάντα
-Δεν πρέπει να πιστεύεις όλα όσα βρίσκεις


Είναι σημαντικό μετά τα εννιά χρόνια να του μιλάμε για τη λογοκλοπή, για τη διαδικτυακή πορνογραφία και την διαδικτυακή παρενόχληση. Αλλά αυτό δεν αρκεί. Είναι εξίσου σημαντικό να οργανώνουμε την οικογενειακή ζωή με τέτοιο τρόπο ώστε να έχουμε χρόνο για ανταλλαγές. Και το πιο απλό για να το κάνουμε αυτό, είναι να απαγορεύσουμε την τηλεόραση, τα smartphones, τα tablets και τις εφημερίδες στο δείπνο, ώστε να δημιουργήσουμε ένα ανοιχτό περιβάλλον επικοινωνίας. Δε χρειάζεται να μιλάμε εκεί για αυτά που είδαμε στο διαδίκτυο, αλλά αν αυτός ο ανοιχτός χώρος υπάρχει, τα παιδιά θα βρουν την ευκαιρία να τον χρησιμοποιήσουν και να μιλήσουν αν έχουν συναντήσει κάποια προβληματικά πράγματα στο internet.

-Πόσες ώρες την ημέρα συμβουλεύετε τους γονείς να αφήνουν παιδιά προσχολικής ηλικίας να βλέπουν τηλεόραση; Πόσες ώρες την ημέρα λέτε σε γονείς μεγαλύτερων παιδιών να τα αφήνουν να «σερφάρουν» στο ίντερνετ, ή να παίζουν βιντεοπαιχνίδια; Πώς μπορεί ένας γονιός να «ελέγξει» την οθόνη;

Ένας «περιορισμός του χρόνου της οθόνης» είναι σημαντικός, αλλά είναι εξίσου σημαντικό να ενδιαφερόμαστε για το τι κάνουν τα παιδιά με τις οθόνες. Οι γονείς που είναι επικριτικοί απέναντι στις οθόνες, αγνοούν τις δημιουργικές χρήσεις και τις δυνατότητες κοινωνικοποίησης που προσφέρουν οι ψηφιακές συσκευές. Δυστυχώς, οι γονείς που δε βάζουν καθόλου όρια, έχουν ανάλογη άγνοια. Είναι προτιμότερο να σχεδιάζουμε σε εβδομαδιαία βάση παρά σε καθημερινή. Για παιδιά από 3 μέχρι 6 χρόνων, οι γονείς μπορούν να περάσουν προοδευτικά από τη μια ώρα στις δύο ώρες την εβδομάδα, με στόχο να φτάσουν στη συνέχεια προοδευτικά στις έξι ώρες την εβδομάδα μέχρι την ηλικία των 12 χρόνων. Ο στόχος είναι ο χρόνος ψυχαγωγίας μέσω της οθόνης να μην ξεπερνάει ποτέ τις δύο ώρες την ημέρα, όποια κι αν είναι η ηλικία. Λέω «ψυχαγωγική οθόνη», επειδή σε αυτή δε συμπεριλαμβάνω τον χρόνο που αφιερώνεται στις σχολικές δραστηριότητες. Αλλά και εκεί ακόμη, είναι διαφορετικό πράγμα να χρησιμοποιείς μια οθόνη μη διαδραστική και μη συνδεδεμένη όπως η τηλεόραση, είναι άλλο να χρησιμοποιείς μια συσκευή διαδραστική αλλά μη συνδεδεμένη όπως βιντεοπαιχνίδια off-line, και είναι διαφορετικό να χρησιμοποιείς ένα εργαλείο διαδραστικό και συνδεδεμένο, όπως τα παιχνίδια στο διαδίκτυο. Οι γονείς πρέπει να ενθαρρύνουν αυτές τις δραστηριότητες που συνδέονται με την οθόνη, οι οποίες είναι δημιουργικές και κοινωνικοποιούν. Και υπάρχει μια δραστηριότητα που συνδέεται με την οθόνη και πρέπει να ενθαρρύνεται σε κάθε ηλικία, χωρίς κανέναν περιορισμό: η ψηφιακή φωτογραφία και η επεξεργασία εικόνας.



-Γιατί στα παιδιά αρέσουν τόσο πολύ τα βιντεοπαιχνίδια;

Τα βιντεοπαιχνίδια είναι πραγματικά «ψηφιακά γλυκά» για τον εγκέφαλο. Ξέρετε ότι μας αρέσουν τα γλυκά επειδή είναι λιπαρά και ζαχαρώδη. Λοιπόν, αγαπάμε τα βιντεοπαιχνίδια επειδή κινητοποιούν τις απλές διανοητικές ικανότητες , επειδή προοδεύουμε μέσα από τη δοκιμή και το λάθος, επειδή τονώνουν την προσοχή μας κάθε στιγμή, επειδή ανταμειβόμαστε γενναιόδωρα όταν πετυχαίνουμε και ποτέ δεν τιμωρούμαστε όταν αποτυγχάνουμε. Όπως ακριβώς τα γλυκά δεν είναι αληθινό φαγητό, αλλά ευχαρίστηση, πολλά βιντεοπαιχνίδια δε συμβάλλουν στη νοητική ανάπτυξη, αλλά στην καθαρή ευχαρίστηση.

-Συμφωνείτε με την πρακτική πολλών γονιών να «χρησιμοποιούν» τον χρόνο σε βιντεοπαιχνίδια ή στην τηλεόραση ως «εργαλείο» για να τιμωρούν ή να επιβραβεύουν τα παιδιά; Το να λένε, για παράδειγμα, «αφού οι βαθμοί σου ήταν κακοί», ή «αφού συμπεριφέρθηκες άσχημα, θα δεις λιγότερη τηλεόραση αυτή την εβδομάδα και θα παίξεις λιγότερο στην κονσόλα σου»;

Ναι, όλοι οι γονείς χρησιμοποιούν αυτό το είδος τιμωρίας. Και πάλι, όμως, κάνουν λάθος, επειδή δε δίνουν σημασία στο τι παρακολουθούν τα παιδιά ή στο τι είδους παιχνίδια παίζουν. Οι γονείς θα έπρεπε να λένε: «Είσαι τιμωρημένος, δε θα δεις τη συγκεκριμένη εκπομπή στην τηλεόραση, αλλά θα κρατήσεις τον χρόνο που έχεις για βιντεοπαιχνίδια», ή το αντίθετο. Ο χρόνος της οθόνης πρέπει πάντα να έχει να κάνει με το τι βλέπει το παιδί σε αυτή, τι κάνει σε αυτή, και ποιον συναντά εκεί.

-Αν δεχτούμε αυτό που έχετε πει, ότι οι έφηβοι «αναζητούν εναλλακτικές ταυτότητες, κρύβοντας την εμφάνισή τους από αυτούς που συναντούν», πώς μπορούν να προστατευτούν; Και τι συμβαίνει με τον διαδικτυακό εκφοβισμό; Πιστεύετε ότι εξαπλώνεται τόσο πολύ όσο λένε τα μέσα ενημέρωσης, ή το φαινόμενο διογκώνεται;

Τα παιδιά πρέπει να είναι ενήμερα για το τι σημαίνει εκφοβισμός από τη νηπιακή ηλικία. Και πρέπει να τους μιλήσουμε για τον διαδικτυακό εκφοβισμό στα 7 τους χρόνια. Τίποτα, όμως, δεν αποδεικνύει ότι η παρενόχληση είναι σήμερα σε χειρότερα επίπεδα σε σχέση με παλαιότερα. Το πρόβλημα είναι ότι, με το διαδίκτυο, μπορεί να «βρει» το εκφοβισμένο παιδί παντού, οποιαδήποτε ώρα, μέρα και νύχτα. Αλλά πρέπει, επίσης, να εξηγήσουμε στα παιδιά ότι το να προωθήσουν μια προσβολή μία φορά, σημαίνει συμμετοχή στην παρενόχληση.



-Δημοσιεύτηκε πρόσφατα μια παγκόσμια μελέτη για τα αποτελέσματα της χρήσης υπολογιστών στα σχολεία, σύμφωνα με την οποία, οι μαθητές που χρησιμοποιούν tablets και υπολογιστές πολύ συχνά, έχουν χειρότερες επιδόσεις από αυτούς που κάνουν μια πιο ήπια χρήση τους. Πιστεύετε ότι η τάση στην εκπαίδευση να επικεντρώνεται σε «ψηφιακές και επαγγελματικές δεξιότητες», είναι σε λάθος κατεύθυνση;

Προσωπικά, λέω πάντα ότι το επείγον είναι να προσαρμόσουμε τις μεθόδους διδασκαλίας στους καινούριους τρόπους με τους οποίους τα παιδιά υπάρχουν στον κόσμο, σε σύνδεση με την ψηφιακή κουλτούρα στην οποία ζουν, και αυτό ξεκινά από το να δημιουργούμε νέες δυνατότητες μάθησης, με ή χωρίς ψηφιακά εργαλεία. Αυτοί που πιστεύουν ότι το να προσαρμόσουμε τον τρόπο διδασκαλίας στην ψηφιακή εποχή, σημαίνει να εισάγουμε ψηφιακά εργαλεία στο σχολείο, κάνουν λάθος. Όσον αφορά τα αποτελέσματα στα οποία αναφέρεστε,  πρέπει να λάβουμε υπόψη και την εποπτεία. Τα ψηφιακά εργαλεία επιτρέπουν να λάβουμε υπόψη την ιδιαιτερότητα του κάθε μαθητή μέσα σε υπερφορτωμένες τάξεις. Αν υπήρχαν τρεις φορές περισσότεροι εκπαιδευτικοί, αυτή η ερώτηση θα είχε προφανώς απαντηθεί διαφορετικά και σίγουρα με καλύτερο τρόπο.



-Έχω διαβάσει κάτι που έχετε πει -και βρίσκω πραγματικά ενδιαφέρον-, ότι τα παιδιά ωφελούνται περισσότερο όταν μοιράζονται την οθόνη παρά όταν τη χρησιμοποιούν ατομικά. Εννοείτε να μοιράζονται την οθόνη στο σχολείο, όταν παίζουν βιντεοπαιχνίδια, ή σε κάθε δραστηριότητα που περιλαμβάνει μια οθόνη; Γιατί είναι καλύτερα να μοιράζονται;

Για να ανακαλύψουμε τις δικές μας ιδέες, να τις ξεκαθαρίσουμε, να τις προσδιορίσουμε, είναι προτιμότερο να μην είμαστε συνδεδεμένοι. Και για να αποφύγουμε να είμαστε συνδεδεμένοι, τίποτα δεν είναι καλύτερο από το χαρτί και το μολύβι. Από την άλλη, το ίντερνετ είναι αναντικατάστατο για να ξέρουμε αυτά που σκέφτονται οι άλλοι. Θα ήταν καλύτερα να εισάγουμε τα ψηφιακά εργαλεία στο σχολείο μόνο ως εργαλεία ομαδικής, συνεργατικής δουλειάς.

-Και μια εκτίμησή σας. Πώς πιστεύετε ότι θα είναι η γενιά των σημερινών παιδιών όταν μεγαλώσουν;

Τα παιδιά μας δεν είναι όπως ήμασταν εμείς στην ηλικία τους, και δε θα γίνουν ενήλικες σαν εμάς. Αυτό που μπορούμε να ελπίζουμε για αυτά, είναι να αναπτύξουν σήμερα μια τέτοια πλαστικότητα που θα τα βοηθήσει να αντιμετωπίσουν κάθε ανακατάταξη αύριο.

Ο Σερζ Τισερόν είναι ο άνθρωπος που ανακάλυψε την αλήθεια -και το «μυστικό» του δημιουργού του Τεν-Τεν, Ερζέ, απλώς διαβάζοντας τις ιστορίες του διάσημου ήρωα. Έχει γράψει περισσότερα από 40 βιβλία. Τα μυστικά μέσα στην οικογένεια είναι ένα από τα κύρια θέματα που τον απασχολούν. Το βιβλίο του «Οικογενειακά Μυστικά» κυκλοφορεί και στην Ελλάδα.

http://www.ert.gr/o-kanonas-3-6-9-12-gia-ta-pedia-ke-tin-othoni-mia-sinentefxi-me-ton-gnosto-gallo-psichanaliti-serge-tisseron/ 

Δευτέρα 23 Μαΐου 2016

Προσοχή: Ευαίσθητες πληροφορίες μεταδίδονται μέσω του κινητού



Τα ανώνυμα μεταδεδομένα των τηλεφώνων για τις κλήσεις και τα γραπτά μηνύματα των χρηστών είναι αρκετά για να «προδώσουν» ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες σχετικά με τους χρήστες, όπως αποκαλύπτει -και προειδοποιεί- μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.

Υπάρχει έτσι πλέον η επιστημονική επιβεβαίωση ότι μια μυστική υπηρεσία, όπως η Υπηρεσία Εθνικής Ασφαλείας (NSA) των ΗΠΑ, μπορεί να μάθει διάφορα «επώνυμα» πράγματα μόνο με την ανάλυση των ανώνυμων δεδομένων, παραβιάζοντας με αυτό τον τρόπο την ιδιωτικότητα των πολιτών.

Τα μεταδεδομένα αφορούν στοιχεία όχι για το ίδιο το περιεχόμενο της επικοινωνίας, αλλά άλλες πληροφορίες σχετικά με αυτήν. Η σημασία τους άρχισε να γίνεται αντιληπτή το 2013, όταν έγινε γνωστό ότι η NSA τα συλλέγει και τα αναλύει μανιωδώς, χωρίς όμως έως σήμερα να έχει γίνει σαφές τι ακριβώς μαθαίνει από αυτά. Η νέα μελέτη δείχνει ότι μπορεί όντως να μάθει πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα.

Οι ερευνητές του Τμήματος Επιστήμης Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Στάνφορντ της Καλιφόρνια, με επικεφαλής τον ειδικό σε θέματα κυβερνοασφάλειας Πάτρικ Μούτσλερ, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών (PNAS) των ΗΠΑ.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι τα τηλεφωνικά μεταδεδομένα (αριθμός καλούμενου, χρόνος κλήσης, διάρκειά της κ.α.) μπορούν να αποκαλύψουν το όνομα κάποιου, την τοποθεσία της κατοικίας του και τους ανθρώπους που έρχεται σε επαφή, ενώ μπορούν να επιτρέψουν βάσιμες εικασίες για άλλες ευαίσθητες πληροφορίες, όπως την κατάστασης της υγείας του ή τα θρησκευτικά πιστεύω του.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μια εφαρμογή Android με την ονομασία MetaPhone, για να συλλέξουν μεταδεδομένα από 823 ανώνυμους εθελοντές (με τη συγκατάθεση των τελευταίων), τα οποία αφορούσαν συνολικά περισσότερες από 250.000 κλήσεις και πάνω από 1,2 εκατομμύρια μηνύματα κειμένου.

Οι επιστήμονες κατάφεραν να αποκαλύψουν -μόνο από τα μεταδεδομένα- το 82% των ονομάτων των χρηστών και τα ονόματα όσων ατόμων, οργανώσεων ή εταιρειών αυτοί καλούσαν. Σε μερικές περιπτώσεις βρήκαν από ποιό χρόνιο πρόβλημα υγείας έπασχαν οι «στόχοι», αν είχαν μείνει έγκυοι, αν είχαν μόνιμη ερωτική σχέση, αν κάπνιζαν μαριχουάνα, αν αγόραζαν όπλα κ.α.

Η μελέτη επισημαίνει ότι η μαζική συλλογή και ανάλυση από μυστικές υπηρεσίες έστω και ανώνυμων στοιχείων για τις επικοινωνίες συνιστά σαφή απειλή για τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών, ιδίως όταν συνδυάζεται με δημόσιες πληροφορίες για τους ίδιους ανθρώπους, οι οποίες μπορούν να βρεθούν μέσω Google ή Facebook.

Οι ερευνητές υπογράμμισαν ότι ενώ όσοι συλλέγουν τις πληροφορίες, όπως η NSA, γνωρίζουν πολύ καλά ότι «τα μεταδεδομένα μπορούν να αποκαλύψουν τα πάντα για τη ζώη κάποιου», το κοινό δεν το έχει συνειδητοποιήσει αυτό και έχει μείνει στο σκοτάδι, καθώς το ζήτημα δεν έχει μελετηθεί όσο πρέπει.

Αν μάλιστα ληφθεί υπόψη ότι υπηρεσίες όπως η NSA διαθέτουν πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες σε υποδομές και λογισμικό (π.χ. εξελιγμένες τεχνικές μηχανικής μάθησης και τεχνητής νοημοσύνης), σε σχέση με τους απλούς ερευνητές πανεπιστημίων, αντιλαμβάνεται κανείς ότι σχεδόν σίγουρα οι υπηρεσίες αυτές είναι σε θέση να εξάγουν πολύ περισσότερες προσωποποιημένες πληροφορίες από τα μεταδεδομένα.

Πέμπτη 19 Μαΐου 2016

Ο νέος ρώσικος ιός "Kaligula 777" που κλειδώνει τα αρχεία - Υπάρχει δυνατότητα μερικής αποκρυπτογράφησης

Ένας νεός ιός με προέλευση την ρωσία έκανε την εμφάνιση του. Κλειδώνει όλα τα αρχεία στον σκληρό σας δίσκο και εμφανίζει το παρακάτω μήνυμα στα ρωσικά


Η μετάφραση στα ελληνικά:

Τα αρχεία σας είναι κρυπτογραφημένα, αν τα θέλετε όλα πίσω στείλτε ένα κρυπτογραφημένο αρχείο σε αυτή τη διεύθυνση kaligula.caesar@aol.com 

Έχετε 48 ώρες για να μου στείλετε email, μετά από αυτή την προθεσμία η αποκρυπτογράφηση δεν είναι δυνατή.

Πρόκειται για ένα Ransomware που κλειδώνει τα αρχεία προσθέτωντας στο τέλος του ονόματος το 777, από εκεί έχει προκύψει και το όνομα του 
(π.χ  16-05-2016-17-57-08_$kaligula.caesar@aol.com$.777) .

Ο ιός εγκαθίσταται στον υπολογιστή με τον σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις με τον γνωστό τρόπο, από κάποιο email με συννημένο αρχείο που μόλις το ανοίξει ο χρήστης ξεκινάει η κρυπτογράφηση των αρχείων.

Ευτυχώς για κάποιους χρήστες υπάρχει ένα πρόγραμμα που σε μερικές περιπτώσεις μπορεί να επαναφέρει τα αρχεία σας. Δοκιμάστε τον σύνδεσμο παρακάτω. Η διεύθυνση email εμφανίζεται και σε άλλες παραλλαγές όπως π.χ ninja.gaiver@aol.com και άλλες

Τρίτη 17 Μαΐου 2016

Κατοχυρώστε δωρεάν τα Win10 πριν τις 29 Ιουλίου, κι επιστρέψτε στα Win7


Windows 10 Η Microsoft διαθέτει τη νεότερη έκδοση των Windows, τα Windows 10 δωρεάν στους κατόχους αδειοδοτημένης έκδοσης των Windows 7 και των Windows 8.1 έως τις 29 Ιουλίου 2016 (τον πρώτο χρόνο της κυκλοφορίας τους). Η επικείμενη λήξη της περιόδου δωρεάν διάθεσης, δημιουργεί το εύλογο ερώτημα: πώς μπορώ να αποκτήσω ένα αδειοδοτημένο αντίγραφο των Windows 10, αφού ναι μεν έκανα την αναβάθμιση, επέστρεψα δε, στην προηγούμενη έκδοση των Windows;

Όταν γίνεται αναβάθμιση από τα Windows 7 ή τα 8.1, το σχετικό πρόγραμμα αναβάθμισης ελέγχει εάν έχει γίνει ενεργοποίηση της προηγούμενης έκδοσης των Windows (ελέγχει δηλαδή, τη γνησιότητα του λειτουργικού συστήματος). Εάν ο έλεγχος είναι επιτυχής, ο διακομιστής της Microsoft εκδίδει ένα πιστοποιητικό αδειοδότησης και για τα Windows 10 (ένας ψηφιακός τίτλος), ο οποίο προστίθεται στο μοναδικό ID που έχει δοθεί στην εγκατάσταση και την έκδοση που ενεργοποιείται -δεν χρειάζεται το παλαιότερο product key.

Δεδομένης όμως της δυσπιστίας με την οποία αντιμετωπίζουν οι χρήστες την αναβάθμιση στα Windows 10, ήταν φανερό το ενδιαφέρον για επιστροφή στην προηγούμενη έκδοση, μια διαδικασία που υποστηρίζεται από τα Windows 10, αν και έχει χρονικό περιορισμό: το αργότερο εντός 30 ημερών από την εγκατάσταση των Windows 10 ο χρήστης μπορεί να αποφασίσει να επιστρέψει στην προηγούμενη έκδοση, δηλαδή τα Windows 7 ή τα 8.1 (η προσφορά για δωρεάν αναβάθμιση δεν αφορά στους χρήστες Windows XP).

Μετά από λίγο χρόνο με τα Windows 10, επιλέγοντας διαδοχικά Settings > Update & security > Recovery, ο χρήστης βλέπει την επιλογή Go back to Windows [7 ή 8.1]. Σημειώστε πως, για να είναι εφικτή η επιστροφή στην προηγούμενη έκδοση, δεν θα πρέπει να έχει γίνει Disk Cleanup, καθώς διαγράφει τον φάκελο Windows.old και άλλα αρχεία που καταλαμβάνουν σημαντικό χώρο στο σκληρό δίσκο, εξασφαλίζουν όμως ότι είναι εφικτή η επιστροφή στα προηγούμενα Windows.

Εάν δεν κάνατε κάποια σοβαρή αναβάθμιση στο μηχάνημά σας μετά την έκδοση του έγκυρου πιστοποιητικού σας για τη δωρεάν αναβάθμιση στα Windows 10 από τα αδειοδοτημένα Windows 8 ή 7 (για παράδειγμα, αλλάξατε μητρική), τότε θα συνεχίσει να ισχύει το πιστοποιητικό που εκδόθηκε για την δωρεάν αναβάθμιση του συστήματός σας στα Windows 10.


Ένας τρόπος για να εγκαταστήσετε ξανά τα Windows 10 είναι να τα κατεβάσετε σε μορφή ISO και να δημιουργήσετε ένα USB drive (φροντίστε να έχει χωρητικότητα 4GB) από το οποίο θα κάνετε εκκίνηση για να αναβαθμίσετε ξανά (install και reinstall των Win10). https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10ISO
 
Χρήσιμες πληροφορίες για την δημιουργία bootable USB με τα Windows 10, υπό διαφορετικές συνθήκες, έχουν συγκεντρωθεί από τη διαδικτυακή κοινότητα στη διεύθυνση http://www.tenforums.com/tutorials/2376-usb-flash-drive-create-install-windows-10-a.html
Windows 10 upgrade and installation errors: Εάν εμφανιστεί σφάλμα κατά την αναβάθμιση, συμβουλευτείτε αυτές τις εξηγήσεις που δίνει η Microsoft:
 
http://tech.in.gr/consult/article/?aid=1500076609
 

Δευτέρα 9 Μαΐου 2016

Στις 27 Ιουλίου η Microsoft περιορίζει τον χώρο στο OneDrive

 
 
 
Η Microsoft ανακοίνωσε ριζικές αλλαγές για την υπηρεσία υπηρεσία αποθήκευσης cloud, Onedrive, σταματώντας την παροχή απεριόριστου χώρου και για το Office 365. Ο χώρος θα μειωθεί από 15GB έως 5GB για όλους τους χρήστες. Ο λόγος για αυτή την κίνηση έρχεται μετά την διαπίστωση της Microsoft ότι μερικοί χρήστες χρησιμοποιούσαν μέχρι και 75TB χώρου από έναν μόνο λογαριασμό.
 
Οι αλλαγές θα τεθούν σε ισχύ από τις 27 Ιουλίου. Σημειώνεται οτι όλοι οι καινούργιοι λογαριασμό είναι ήδη στα 5GB
 
Η ανακοίνωση της Microsoft έχει ως εξής:
 
Από τότε που άρχισαμε να παρέχουμε απεριόριστο αποθηκευτικό χώρο cloud στο Office 365, ένας μικρός αριθμός χρηστών αποθήκευε όλα τα περιεχόμενα του υπολογιστή του, ολόκληρες συλλογές ταινιών και αρχεία DVR. Σε μερικές περιπτώσεις, αυτή η υπέρβαση έφτανε τα 75 TB ανά χρήστη ή 14.000 πάνω από τον μέσο όρο. 
 
Τι θα συμβεί αν θα είμαι πάνω ποσόστωση όταν αυτές οι αλλαγές τεθούν σε ισχύ;
Θα επικοινωνήσουμε μαζί σας για να σας ενημερώσουμε. Θέλουμε επίσης να εξασφαλίσουμε ότι έχετε αρκετό χρόνο για να δράσετε ή να κάνετε αλλαγές.
Εάν έχετε ένα δωρεάν onedrive είστε πάνω από το όριο αποθήκευσής σας, ως αποτέλεσμα αυτών των αλλαγών:
Θα ειδοποιηθείτε και θα πρέπει μέσα σε 90 ημέρες για να αναλάβετε δράση, μετά στο λογαριασμό σας θα μπορείτε να διαβάσετε τα αρχεία μόνο. 
 
Αν είστε άνω των ποσοστώσεων μετά τις 90 ημέρες, θα εξακολουθείτε να έχετε πρόσβαση στα αρχεία σας για 9 μήνες. Μπορείτε να δείτε και να τα κατεβάσετε. Ωστόσο, δεν θα είστε σε θέση να προσθέσετε νέο περιεχόμενο.

Αν μετά από 9 μήνες και είστε ακόμα άνω της ποσόστωσης, ο λογαριασμός σας θα κλειδωθεί. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα είσαστε σε θέση να έχετε πρόσβαση στο περιεχόμενο onedrive σας. 
 
Αν μετά από 1 χρόνο δεν έχετα κάνει κάτι, το περιεχόμενό σας ενδέχεται να διαγραφεί.

Παρασκευή 6 Μαΐου 2016

Τα «έξυπνα» αυτοκίνητα εύκολα χακάρονται






Το FBI και η αμερικανική υπηρεσία που είναι αρμόδια για την ασφάλεια στις μεταφορές εξέδωσαν ανακοίνωση σχετικά με τους αυξανόμενους κινδύνους χακαρίσματος για τα σύγχρονα οχήματα.
Πιο αναλυτικά, το FBI και η NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) εξέδωσαν επίσημη ανακοίνωση προς το κοινό και προς τους κατασκευαστές οχημάτων, συστημάτων για οχήματα και άλλων πρόσθετων συσκευών, εφιστώντας την προσοχή σχετικά με τους κινδύνους και τις απειλές κυβερνοασφάλειας που ενδέχεται να αντιμετωπίσουν τα οχήματα που ενσωματώνουν σύγχρονες τεχνολογίες διασύνδεσης.

Όπως τονίζεται στην ανακοίνωση ορισμένες περιπτώσεις χακαρίσματος ενός οχήματος ενδέχεται να αποτελέσουν σοβαρό κίνδυνο για την ασφάλεια των επιβατών και του οδηγού, ειδικά στην περίπτωση που ο επιτιθέμενος επιχειρήσει να αναλάβει τον έλεγχο του οχήματος.

Ως εκ τούτου με την ανακοίνωση επιχειρείται να επισημανθούν οι κίνδυνοι ώστε όλοι οι ενδιαφερόμενοι να «λάβουν τα απαραίτητα μέτρα ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι πιθανοί κίνδυνοι».
Όπως αναφέρει το Reuters, τον Ιούλιο του 2015 η Fiat Chrysler ανακάλεσε 1,4 εκατομμύρια οχήματα που κυκλοφορούσαν στην αμερικανική αγορά για να τους εγκαταστήσει ειδικό λογισμικό. Είχε προηγηθεί δημοσίευμα του Wired που ανέφερε ότι χάκερς μπορούσαν να αποκτήσουν τον απομακρυσμένο έλεγχο υπό-συστημάτων ενός Jeep Cherokee του 2014, συμπεριλαμβανομένων του τιμονιού, του συστήματος μετάδοσης κίνησης και των φρένων.

Παρά το δημοσίευμα και την ανάκληση των οχημάτων, η NHTSA είχε ανακοινώσει ότι δεν υπήρξε καμία περίπτωση χάκερ να αναλάβει τον έλεγχο οχήματος και το περιστατικό να έχει καταγραφεί επίσημα.

Σε μία ανάλογη περίπτωση η General Motors αναβάθμισε εφαρμογή για smartphone μέσω της οποίας ένας χάκερ θα μπορούσε να αναλάβει τον μερικό έλεγχο λειτουργιών του υβριδικού Chevrolet Volt, όπως την εκκίνηση του κινητήρα ή το ξεκλείδωμα των θυρών.

Τον Ιανουάριο του 2015 η γερμανική BMW είχε ανακοινώσει ότι διόρθωσε κενό ασφαλείας το οποίο θα μπορούσε να επιτρέψει τον απομακρυσμένο άνοιγμα των θυρών σε 2,2 εκατομμύρια οχήματα.

Δημοφιλείς αναρτήσεις